Het 50 Company-Paasverhaal

Ik haalde Jan op bij de receptie van 50 Company.
Hij liep een beetje voorovergebogen en mijn praatjes over koetjes en kalfjes terwijl we naar mijn kantoor liepen, konden hem niet bekoren. 

Tot voor kort maakte Jan deel uit van een hechte groep van 12 collega's. Waaronder zijn leidinggevende, die hem waardeerde om zijn goede ideeën, dacht hij. Samen met zijn andere collega's maakte Jan er elke week een feestje van om de processen in het bedrijf verder te optimaliseren.
Jans ideeën waren wat je noemt 'vernieuwend'. Hij noemde zichzelf wel eens gekscherend 'de koning van de procesoptimalisatie' en hij motiveerde zijn collega's om met hem te werken aan 'de beloofde werkomgeving'. 

Hoewel de leidinggevende Jans ideeën waardeerde, kon hij het ook niet uitstaan dat Jan ze bedacht en niet hij. Tijdens vergaderingen ging hij regelmatig met de ideeën van Jan aan de haal. 'Die Jan is een gevaar voor ons bedrijf', vertelde de leidinggevende op een dag aan het MT. 

Op een dag riep de leidinggevende Jan bij zich. 'Het MT heeft besloten dat jouw baan hier ophoudt. Je functioneert al een tijdje niet goed. Het spijt me, je bent aan hun oordeel overgeleverd.' 

Jan pakte zijn boeltje bij elkaar, deelde brood en wijn tijdens het afscheidsdiner met zijn collega's, waar zijn leidinggevende een afwezige indruk maakte, en meldde zich bij 50 Company.

'Het voelt alsof ze me hebben gekruisigd', vertelt Jan me. 'En terwijl zij gewoon doorgaan met het werk, laten ze mij hier een beetje hangen. Hoezo functioneerde ik al een tijdje niet goed? Ik haalde altijd goede beoordelingen en door mijn ideeën hebben we een winstverhoging van 7% kunnen realiseren!' 

Ik vertel Jan dat de Judaskus vaker onterecht wordt uitgedeeld. Dat er veel belangen spelen in een bedrijf en dat vernieuwende denkers niet altijd op de juiste manier worden gewaardeerd. 
Ik motiveerde Jan om te stoppen met denken dat het echt aan zijn functioneren of kwaliteiten heeft gelegen. Maar het zelfvertrouwen van Jan had inmiddels een behoorlijke deuk opgelopen.

Jan nam een paar dagen rust, hij zonderde zich af van alles en iedereen en overdacht de situatie. 
Hij belde me vervolgens op 'Ik was toch altijd de koning van de procesoptimalisatie? Ik zal ze laten zien wat ik waard ben!' 
Jan was wederopgestaan. 

Ik bracht met Jan zijn competenties in kaart en ik ging met hem brainstormen over welke banen hier bij passen. Ook vertelde ik Jan welke banen er ongevoelig zijn voor de coronacrisis en ik adviseerde Jan om bedrijven in kaart te brengen die zijn vernieuwende denkwijze juist zouden waarderen in plaats van verraden. 

Jan had zijn zelfvertrouwen weer gevonden. Hij straalde van oor tot oor. Hij zette zijn visie op Linkedin en al snel nam een werkgever contact met hem op. 

'Ik ben benaderd via Linkedin', zei Jan. 'Het werkt écht!' 
'Het is een start-up en ze willen mij inzetten om het bedrijf te laten doorgroeien. Ze vonden mijn ervaring in combinatie met mijn vernieuwende visie interessant.' 

Jan tekende voor zijn nieuwe baan en had het flink naar zijn zin met zijn nieuwe collega's. Jonge honden die barstten van de innovatieve ideeën. Jan was niet alleen hun collega, maar ook hun vraagbaak voor allerhande andere levenskwesties. Jan genoot er van. 

'Ik had dit jaren eerder moeten doen', verzekerde Jan mij toen hij zijn nieuwe baan kwam vieren met een groot chocolade paasei. 

Jan was verlicht. 

De wederopstanding van Jan, en van al die andere kandidaten, maakt het bij 50 Company elke week een beetje Pasen. 

Naar het overzicht