Do's en Dont's van een goede motivatiebrief

95% van de sollicitatiebrieven die ik bekijk, vind ik niet goed. Er staan nagenoeg nooit spelfouten in, maar hee, als het alleen om spelfouten zou gaan dan zou je geen loopbaanadviseur nodig hebben! 

Nee, de reden waarom ik zoveel brieven niet goed vind, is omdat de inhoud totaal niet overtuigend is voor de lezer. De lezer is namelijk je toekomstige werkgever en die wil bij het lezen van jouw brief van zijn/haar stoel geblazen worden, in het zonnetje worden gezet, jou leren kennen in 1D én mee de toekomst in genomen worden.

Een betere benaming voor de sollicitatiebrief, is motivatiebrief. Zo wordt de brief vandaag de dag ook doorgaans aangeduid. Ik krijg vaak de vraag wat het verschil is. Er is geen groot verschil qua opbouw en het doel is gelijk. De inhoud is alleen wat anders. 
De jaren '90 sollicitatiebrief bestond uit een verhalende versie van je cv, een opsomming van alle hoogtepunten uit je loopbaan.
Een 2020 motivatiebrief daarentegen, bevat geen opsomming van je verleden, maar is op de toekomst gericht. Je geeft in een motivatiebrief een motivatie voor de betreffende werkgever en functie en je beschrijft wat jij de komende tijd in deze functie voor de werkgever gaat betekenen.
Je zou kunnen zeggen dat ook voor sollicitaties geldt dat in het verleden behaalde rendementen geen garantie voor de toekomst bieden. Je moet je dus in je brief richten op wat jij voor de ontvangende werkgever kunt betekenen. 
Je werkverleden leest de werkgever in je cv, je motivatiebrief gaat over de toekomst. 

Bij het beoordelen van motivatiebrieven richt mijn sollicitatie-haviksoog zich vooral op of de lezer een rijkelijk beeld krijgt van wie de sollicitant is, waarom hij/zij voor deze werkgever wil werken, wat zijn/haar motivatie voor de betreffende functie is en wat zijn/haar toegevoegde waarde voor deze werkgever is.
Vul dit aan met wat mooie oneliners waarmee je aangeeft waarom de betreffende organisatie je zo aanspreekt (hun cultuur, hun doelgroep, hun missie, hun product of dienst, hun maatschappelijke bijdrage, hun innovaties, etc. etc. etc.)
En vergeet niet om een welgemeende veer strategisch te steken, je weet wel. De werkgever die jouw brief leest is een trotse ondernemer, een vooruitstrevende directeur of een hardwerkende HR-manager of recruiter. Jij solliciteert bij zijn/haar levenswerk. Geef een compliment waaruit gelijk blijkt dat je je in de organisatie hebt verdiept. Misschien hebben ze een award gewonnen of een innovatie op de markt gebracht. Gemiste kans als je hier niks mee doet in je brief.

De do's:

  • Zorg voor een balans tussen jou en de ontvanger. Een brief die alleen over jou gaat, is geen winnende brief.
  • Richt je op de toekomst.
  • Verwerk informatie van de website van de werkgever in je brief. 
  • Motiveer waarom je deze organisatie zo leuk vindt.
  • Beschrijf wat jij de werkgever in deze functie gaat opleveren.
  • Zorg voor voldoende raakvlakken met hetgeen in de vacaturetekst staat, dit zijn gratis en heel waardevolle weggevers! 
  • Laat je persoonlijkheid en passie zien. 


De don'ts:

  • Opsomming van je cv geven.
  • Alleen over je werkverleden schrijven.
  • Alleen over jezelf schrijven. 
  • De ontvangende werkgever niet aanspreken.
  • Geen enkel punt uit de vacaturetekst terug laten komen (de bullits onder 'functie-eisen' of 'wat wij zoeken' zijn gratis goud) 
  • Informele schrijfstijl, of juist onpersoonlijke oubollige schrijfstijl. 
  • Spelfouten.
  • Eén brief die je elke keer opnieuw stuurt naar verschillende werkgevers zonder aanpassingen. 
  • Je brief door een bedrijf laten schrijven dat jou nog nooit ontmoet heeft en geen idee heeft wie je bent. (in 2013 werkte ik mee aan het tv-programma Kassa dat onderzoek deed naar bureaus die tegen betaling je brief opstellen. Trip down memory lane? Bekijk dan hier de uitzending terug: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/dikke-onvoldoendes-voor-online-sollicitatiebrieven)


Kun je wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van jouw winnende sollicitatiebrief? Ik kraak al 10 jaar de sollicitatiecode met veel succes. Maak een afspraak en kom langs! 

Naar het overzicht