Als de band van je kano lek is

'Mijn buurjongen van 28 heeft binnen 2 maanden een nieuwe baan gevonden, en ik ben al 1,5 jaar werkzoekend. Zie je nou wel, ik word op leeftijd afgewezen.' 

Deze zin klinkt voor mij net zo logisch als dat je zou zeggen dat de band van je kano lek is. Terwijl je net met 40 kilometer per uur door een rivier ging en je nu wil weten hoeveel pannenkoekmix je nodig hebt om het dak te repareren.

Ja precies, helemaal niet logisch dus.

Toch heb ik in 10 jaar 50 Company heel wat lekke banden van kano's gerepareerd. Oftewel, mensen er van overtuigd dat hun aanname niet logisch is. Of op zijn minst niet in hun voordeel werkt.

Het is absoluut waar dat 28-jarige buurjongens sneller een nieuwe baan vinden. Maar we moeten wel eerlijk zijn over waarom dit zo is. Het heeft namelijk niks te maken met het feit dat de buurjongen 28 is. Wel met hoe hij het vinden van een nieuwe baan aanpakt. 

De twee jongste generaties op de arbeidsmarkt (Millenials en Generatie Z) zijn opgegroeid met het geven van hun mening. Zij zijn van jongs af aan uitgedaagd om te zeggen wat ze willen (en niet willen), wat ze op school willen leren en waar ze goed in zijn. Ze zijn ongeveer met de selfiestick in de hand geboren en hebben in de kleuterklas al PowerPoint-presentaties over zichzelf moeten geven. 
Deze generaties zijn zich dus erg bewust van zichzelf. 
Ook zijn deze generaties alom vertegenwoordigd op social media. Ze leren er, leggen er contacten, kopen er spullen, volgen er cursussen en komen er in contact met rolmodellen die je vroeger alleen kende van tv of de Hitkrant. Zij hebben een enorm (online) netwerk.

En laat zelfbewustzijn en een groot (online) netwerk nou net de gouden sleutels tot het vinden van een nieuwe baan zijn.

Als je reactief solliciteert, een mooie brief schrijft op een vacature die je hebt gevonden, dan heeft aan het einde van de dag één persoon van dat bedrijf gelezen dat jij beschikbaar bent. Oké, misschien twee of drie mensen.
Als jouw buurjongen ondertussen op Linkedin of Facebook een bericht plaatst waarin hij vertelt waar hij goed in is en wat hij voor een werkgever kan betekenen (pro-actief solliciteren), dan hebben aan het einde van de dag zeker 400 mensen gelezen dat hij beschikbaar is.

Je vindt geen baan meer door keurig af te wachten totdat je een mooie vacature tegenkomt en daar een brief op te schrijven. Je vindt een baan door je er bewust van te zijn wat je toegevoegde waarde voor een werkgever is en dit aan een zo groot mogelijk, en zorgvuldig gekozen publiek, kenbaar te maken.

Een kano heeft geen banden.....Het brengt je niet verder als je hier overtuigd van blijft.

Naar het overzicht