Bedrijfsbezoek AkzoNobel

Op dinsdag 21 maart brachten twintig werkzoekenden van 50Company een bedrijfsbezoek aan AkzoNobel in Arnhem. Twee doorgewinterde recruiters lieten ons in de keuken van dit mooie bedrijf meekijken. Zij gaven ons in korte tijd een aantal tips & tricks mee, die we konden gebruiken om de kans op uitnodiging en aanname te vergroten. Deze tips wil ik graag met andere werkzoekenden delen.

Het recruitment proces bij AkzoNobel is strak volgens een protocol geregeld. De recruiters wikkelen elk jaar tientallen procedures af, waarbij ze gemiddeld 50 à 70 brieven ontvangen. Uiteindelijk nodigen ze 5 à 6 kandidaten uit voor een gesprek. Overigens wordt ongeveer de helft van de vacatures intern uitgezet en pas na twee weken vrijgegeven. AkzoNobel behandelt 99% van de sollicitaties zelf – dus zonder intermediair.

Bij de procedure is het CV het eerste selectiecriterium, daarna wordt pas naar de motivatiebrief gekeken. Uit de CV moet duidelijk blijken dat de kandidaten zich identificeren met de kernprincipes van het bedrijf: customer focus, delivery commitment, passion for excellence, winning together. Bovendien moet hij of zij zich expliciet uitspreken over de gedragscode: safety, integriy, sustainability. De bedrijfstaal is Engels, dus Nederlandstalige CV’s worden niet in behandeling genomen.

Om het selectieproces efficiënter te maken maakt AkzoNobel gebruik van zogenaamde employment screening. Ze hebben hiervoor een standaard ontwikkeld. Een belangrijk aspect hierbij zijn referenties. Hoe zwaarder de functie, hoe meer referenties worden gevraagd. Overigens hoeft een ‘gat’ in het CV geen belemmering te zijn, zolang de kandidaat daar transparant mee omgaat. Het CV blijft één jaar in portefeuille.

Tot slot kregen we twee gouden tips mee die een beroep doen op de emotionele en persoonlijke kant van de kandidaat. De recruiters hamerden op het belang van ontwikkeling, in welke vorm dan ook. Bovendien moest je eigen sprankeling centraal stellen, ik vertaal het maar zo dat de sollicitatieprocedure geen trucje moet zijn.

Zo zaten we na afloop van deze nuttige bijeenkomst weer goed in de ‘verf’ en kunnen we gericht solliciteren bij kleurrijk AkzoNobel.

Joost Ballemans

 

Naar het overzicht